Motorkárska sezóna je v plnom prúde, dbajte na bezpečnosť

28.08.2012 Bratislava

(Dopravná nehodovosť motocyklistov na území SR za 7 mesiacov tohto roka)

Dopravné nehody na území Slovenskej republiky
Polícia eviduje za sedem mesiacov tohto roka celkom 7.653 dopravných nehôd, čo je o 936 nehôd menej oproti roku 2011. Pokles nehodovosti oproti rovnakému obdobiu minulého roka predstavuje približne 12 %. V následkoch týchto dopravných nehôd evidujeme 169 usmrtených (-7), 562 ťažko zranených (-80) a 2.874 ľahko zranených (-369) osôb, čo spolu predstavuje približne 13 % pokles následkov na živote a zdraví.

Dopravné nehody u motocyklistov
Podľa štatistiky za uplynulých 7 mesiacov tohto roka spôsobili motocyklisti takmer 2,5 % dopravných nehôd na Slovensku. Z celkového počtu 7.653 dopravných nehôd zavinili motocyklisti 188 nehôd, pričom tohtoročná úmrtnosť motocyklistov tvorí 7,1 % (12 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov). Ťažko sa zranilo 53 motocyklistov, ľahké zranenia utrpelo 123 motocyklistov. Pod vplyvom alkoholu zapríčinili motocyklisti 34 dopravných nehôd.
Za sedem mesiacov roku 2011 z celkového počtu dopravných nehôd (8.589) zavinili motocyklisti 201, čo je takmer 2,3 % nehôd, pri ktorých bolo ťažko zranených 71 motocyklistov, 120 bolo ľahko zranených a pod vplyvom alkoholu bolo zapríčinených 40 dopravných nehôd. Úmrtnosť motocyklistov tvorí 8,5 % (15 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov).

Hlavné príčiny nehodovosti motocyklistov
Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpísala pod nehody motocyklistov, bolo prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy. Podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je vodič povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať, na čo však mnohí motocyklisti zabúdajú. V každom prípade je to práve rýchlosť, ktorá u vodičov motoriek rozhoduje o bytí alebo nebytí.
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť (v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a zlepšeniu podmienok (airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby, ochranný odev a podobne).
Porušenie povinnosti vodiča patrí „druhej priečke“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Pokuta 60 eur za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície. Vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne. Frajerina sa veru v tomto prípade nevypláca.
Až 18 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Napriek nulovej tolerancii alkoholu, prevencii, častým dopravným kontrolám ako príslušníkmi dopravnej polície tak aj poriadkovej a prísnym postihom bolo zaevidovaných 34 nehôd motocyklistov pod vplyvom alkoholu.
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu .

Vybrané smrteľné dopravné nehody s účasťou motocyklistu za obdobie do 31. 07. 2012

Účastníkom dopravnej nehody bol 17-ročný vodič, ktorý pri prejazde miernej ľavotočivej zákruty nezvládol vedenie motocykla, zišiel mimo cesty vpravo do odvodňovacieho kanála, kde s motocyklom narazil do betónového premostenia a následne hlavou do kovovej rúry. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

Účastníkom nehody bol 21-ročný vodič, ktorý pri predchádzaní pred ním jazdiacich vozidiel neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, dostal sa do jazdnej nestability, následkom čoho zišiel mimo cestu vľavo, kde narazil do svahu. Utrpel zranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahol.

Účastníkom dopravnej nehody bol 37-ročný vodič motocykla zn. Honda a 42-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, v pravotočivej zákrute v snahe neprejsť s motocyklom do protismernej časti vozovky došlo k jeho pádu na pravý bok a následnému nárazu do ľavej prednej časti protiidúceho motorového vozidla. Motocyklista utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

Účastník dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR600, ktorý neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, zišiel z cesty a narazil do stromu. Utrpel zranenie, ktorému na mieste podľahol.

Účastníkom dopravnej nehody bol 40-ročný vodič motocykla zn. Yamaha FZ1 a 57-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla sa dostatočne nevenoval vedeniu, neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam a narazil do zadnej časti pred ním idúceho vozidla zn. Renault Espace, ktoré menilo smer jazdy z hlavnej cesty na vedľajšiu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

Účastníkom dopravnej nehody bol 25-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR 600F. Vodič v dôsledku rýchlej jazdy pri prejazde miernej pravotočivej zákruty zišiel z cesty vľavo a narazil do stromu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

Účastníkom dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. BMW 1100 a jeho 23-ročná spolujazdkyňa. Vodič neprispôsobil rýchlosť jazdy svojím schopnostiam, pri prejazde pravotočivou zákrutou nezvládol riadenie a vyšiel z cesty vľavo, kde narazil do stromu. Utrpel ťažké zranenie. Jeho 23-ročná spolujazdkyňa utrpela zranenie, ktorému na mieste podľahla.


Účastníkom dopravnej nehody bol 33-ročný vodič motocykla zn. Suzuiki GSX 1300R a 28-ročná chodkyňa. Vodič motocykla zrazil chodkyňu prechádzajúcu cez cestu v blízkosti priechodu pre chodcov. Chodkyňa utrpela zranenia, ktorým na mieste podľahla.

Účastníkom dopravnej nehody bol 20-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR bez evidenčného čísla a 14-ročná spolujazdkyňa. Vodič motocykla za neznámych okolností zišiel mimo vozovku a s motocyklom havaroval. Po nehode vodič spadol na pole po pravej strane cesty a utrpel ľahké zranenie, spolujazdkyňa spadla na jazdný pruh cesty v smere jazdy, kde zraneniam podľahla.

Nie za každú dopravnú nehodu je prirodzene zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky. Hazardovať so svojím zdravím a životom sa nevypláca. Pri zrážke s autom, náraze do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste vo väčšine prípadov ťahá za kratší koniec práve motocyklista. Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že :
- motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
- často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava,
- motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť,
- pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup.

Odporúčania pre motocyklistov
Je veľmi jednoduché naučiť sa test v autoškole, prečítať si zákon, vyhlášku alebo presný postup čo a ako, keď sa stane to a to...ale v skutočnosti je to všetko úplne inak. Je dôležité, aby vodič motocykla odjazdil určitý počet kilometrov, oboznámil sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami, ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku a až potom vyrazil na cesty so silnou „mašinou“. Musí zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa technike prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti základné jazdné návyky.
Za priaznivú situáciu v počte dopravných nehôd s účasťou motocyklistov na slovenských cestách prispievate predovšetkým Vy - vodiči motocyklov. Policajný zbor Vám je vďačný za dôsledné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a Vašu pomoc sa snaží patrične oceniť vykonávaním nepretržitého dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.
Znižovanie dopravných nehôd a ich následkov je záležitosť celej spoločnosti. Spoločnými silami sa nám darí znižovať počet dopravných nehôd.
 

Vyberte región